Monday, January 18, 2010

ဆိုရွယ္လစ္လြန္ ဟင္းလင္းျပင္ ႏွင့္ နတၱိဝါဒ

ဆိုရွယ္လစ္လြန္ ဟင္းလင္းျပင္ (Post-Socialist Void)

ဆိုရွယ္လစ္ေခတ္မွာ အမွန္တရားဟာ ပါတီအမွန္တရားမွ်သာျဖစ္ျပီး အႏုပညာဟာလည္း ဝါဒျဖန္႔ခ်ီေရးအဆင့္သာ ရွိခဲ့တယ္။ အထူးသျဖင့္ တရုတ္နဲ႔ ရုရွတို႔လို ႏုိင္ငံေတြမွာ ပိုဆိုးတာေပါ့။ ဆိုရွယ္လစ္စနစ္ နိဂံုးခ်ဳ႔ပ္သြားေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အသည္းႏွလံုးကို ဖိႏိွပ္ထားတဲ့အရာေတြ ေလ်ာ့သြားတယ္။ အီလ်ာအာရင္ဘာ့(ဂ) (Ilya Ehrenburg) ရဲ႕ စကားနဲ႔ေျပာရရင္ေတာ့ “ကၽြန္ေတာ္တို႔ မ်ဳိးဆက္မွ လူမ်ား၏ အသည္းႏွလံုးမ်ားေပၚ၌ ေက်ာက္တံုးၾကီးကဲ့သို႔ လဲေလ်ာင္းတည္ရွိေနေသာ အရာမ်ားအားလံုး” (all the things taht lie like a stone on the hearts of people of our generation) ေလ်ာ့သြားတာေပါ့။




ဆိုရွယ္လစ္ေခတ္တစ္ေလွ်ာက္လံုးမွာ အသိဥာဏ္လြတ္လပ္မႈ (Intellectual freedom) ေပ်ာက္ဆံုးေနခဲ့သကိုး။ တကယ္ေတာ့ ဆက္ (sartre) နဲ႔ ဒီဗူးဗြား (de Beauvoir) ေျပာခဲ့သလိုပါပဲ။ ဘယ္သူမွ အျပစ္ကင္းကင္း မအုပ္ခ်ဳပ္ႏုိင္ပါဘူး။ လြတ္လပ္မႈတခ်ဳိ႕ကေတာ့ အျမဲတေစ စြက္ဖက္ခံရတာခ်ည္း ပါပဲ။ ဥပမာ - ကြန္ျမဴနစ္ အစိုးရဆိုရင္ ဘူဇြာအႏုပညာရွင္ေတြနဲ႔ ေတြးေခၚရွင္ေတြကို ႏွိပ္ကြပ္ခဲ့တာပဲ ၾကည့္ေလ။

တကယ္ေတာ့ ဆိုရွယ္လစ္လြန္ ဟင္းလင္းျပင္ဟာ အျပင္က ဟင္းလင္းျပင္ မဟုတ္ဘူး။ အတြင္းထဲက ဟင္းလင္းျပင္ ျဖစ္တယ္။ လူေတြရဲ႕ ရင္ထဲက ဟင္းလင္းျပင္သာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ရဲ႕ စိတ္ရဲ႕အေျခအေနဟာ အင္မတန္ ဖမ္းဆုပ္ရ ခက္ခဲတယ္။ အေတြးအေခၚအရ ၾကည့္ရင္ေတာ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းရ႕ ေယဘုယ်သေဘာထားဟာ နတၱိဝါဒ (Nihilism) ဆီကို ဦးတည္ေနတယ္လို႔ ေျပာရမယ္ ထင္ပါရဲ႕။

နတၱိဝါဒ (Nihilism)

နတၱိဝါဒဆိုတဲ့ စကားလံုးကို ေရပန္းစားေစခဲ့တာေတာ့ ရုရွ စာေရးဆရာ တာေဂညက္ (Tu-rgenev) ပဲ ျဖစ္တယ္။ တာေဂညက္ရဲ႕ "Fathers and Sons" ဝတၳဳထဲက ဇာတ္ေကာင္ ဘာဇာရာဗ့္ (Bazavov) ဟာ နတၱိဝါဒီတစ္ဦး၊ သူဟာ အစြန္းေရာက္ တစ္ကုိယ္ေတာ္ဝါဒီ (individualist) တစ္ဦးျဖစ္ျပီး ႏိုင္ငံေရးစတဲ့ ကိစၥေတြကိုလည္း စိတ္ဝင္စားမႈ လံုးဝမရွိဘူး။ ဘာဇာရာဗ့္နဲ႔တူတဲ့ တျခားဇာတ္ေကာင္တစ္ဦးကေတာ့ ေဒါ့စတိုယက္ဗ္စကီး (Dostoevski) ရဲ႕ "Crime and Punishment" ထဲက ရက္စကိုနီေကာဗ့္ (Raskolnikov) ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ရက္စကိုနီေကာဗ့္ဟာ အဘြားၾကီးတစ္ေယာက္ဆီက ပိုက္ဆံကိုလိုခ်င္လို႔ အဲဒီ အဘြားၾကီးကို သတ္ပစ္ခဲ့တယ္။ ဘာဇာရာဗ့္နဲ႔ ရက္စကိုနီေကာဗ့္ ႏွစ္ဦးစလံုးဟာ ယံုၾကည္မႈကင္းမဲ့တဲ့ဘဝကို စမ္းသပ္ေနထုိင္ ခဲ့ၾကသူေတြခ်ည္းပဲ။ သူတို႔မွာ ယံုၾကည္ခ်က္မရွိဘူး။ အေျခခံအေတြးအေခၚ အုတ္ျမစ္မရွိဘူး။ ျပီးေတာ့ လူ႕က်င့္ဝတ္လည္း မရွိဘူး။

>>ေအာင္ခင္ျမင့္ ၏ “တိမ္လႊာမို႔မိုလြင္မွသည္ ပို႔စ္ေမာ္ဒန္အႏုပညာဆီသို႔” စာအုပ္မွ<<

No comments: