Thursday, May 6, 2010

စကင္းနား၏ အေျဖမ်ား (၁)

စကင္းနားကား သက္ရွိ စိတ္ပညာဆရာေတြထဲမွာ ၾသဇာအၾကီးဆံုးျဖစ္သည္။ ဟားဗတ္က ပါေမာကၡ၊ အျပဳအမူဝါဒ (Behaviorism) ကို ဦးေဆာင္ ဦးရြက္ျပဳသူ၊ စာအုပ္ ၁၄ အုပ္ ေရးသူျဖစ္သည္။ Walden Two ႏွင့္ Beyond Freedom and Dignity ႏွစ္အုပ္လည္း ထိုသူ၏ စာအုပ္စာရင္းတြင္ ပါသည္။ အေသးစိတ္သိလိုလွ်င္ ဤေနရာ တြင္ ဖတ္ရႈႏိုင္သည္။ အင္တာဗ်ဴးကို ဟားဗတ္တကၠသုိလ္တြင္ လုပ္ပါသည္။ ခ်င္းတြင္းမဂၢဇင္း ယခုလထုတ္တြင္ ပါဝင္၍ ေမာင္အာကာေက်ာ္မွ မေနႏုိင္မထုိင္ႏုိင္ ျပန္လည္တင္ျပျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

ေမး ။    ။ ခင္ဗ်ားဘဝကို ဘာယံုၾကည္မႈေတြအေပၚ အေျခခံ တည္ေဆာက္ပါသလဲ။
ေျဖ ။    ။ က်ဳပ္ဘဝကို ဘာယံုၾကည္သက္ဝင္မႈအေပၚမွ အေျခခံျပီး မတည္ေဆာက္ပါ။ က်ဳပ္ ယူမွတ္ (assume) ထားတာေတြ ရွိတယ္။ ဒီယူမွတ္တာေတြနဲ႔ ေနပါတယ္။ က်ဳပ္မွာ ယံုၾကည္သက္ဝင္မႈ (belief) မရွိဘူး။ ယူမွတ္ျခင္း (assumption) ပဲရွိတယ္။ ေလာကမွာ ရွိရွိသမွ်ဟာ အစီအစဥ္က်တယ္၊ နိယာမေတြရွိတယ္။ ေလာကကို ဒီ “ယူမွတ္ျခင္း” နဲ႔ ေလ့လာႏုိင္တယ္။ ယံုၾကည္မႈလို႔ နာမည္တပ္ရင္ က်ဳပ္မွာ သိပၸံနည္းက် ယံုၾကည္မႈပဲရွိတယ္။ နကၡတၱေဗဒပညာရွင္ေတြ၊ စၾကဝဠာေဗဒပညာရွင္ေတြကေတာ့ စၾကဝဠာအေၾကာင္း က်ဳပ္ထက္ ပိုသိတယ္။ ဘစ္ဘန္း ဘယ္လုိျဖစ္သလဲ၊ က်ဳပ္မသိဘူး။ သူတို႔ကေတာ့ ရုပ္ႏု (elements) ေတြ ဘယ္နည္းဘယ္ပံု ျဖစ္လာေၾကာင္း အာကာသထဲမွာ ဘယ္နည္းဘယ္ပံု ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနေၾကာင္း သိမွာေပါ့။


က်ဳပ္ကေတာ့ လူ႕အျပဳအမူေတြအေၾကာင္း အေတာ္အတန္ သိပါတယ္။ တျခားသူေတြ ေတြ႕ခဲ့ေရးခဲ့တာေတြနဲ႔ က်ဳပ္ရဲ႕ သုေတသနကတစ္ဆင့္ သိတယ္။ က်ဳပ္က “သိပၸံ” ကိုယံုတယ္။ သိပၸံက ေရွ႕ကိုသြားေနတဲ့ ပို၍ပို၍ေကာင္းတဲ့ ရုပ္ပံုကားခ်ပ္ၾကီး ျဖစ္လာေနတဲ့ သို႔ေသာ္ ဘယ္ေတာ့မွ အစစ္အမွန္ကားခ်ပ္ၾကီးအဆင့္ထိ ေရာက္မလာမယ့္အရာ ျဖစ္တယ္။ အစစ္အမွန္ကားခ်ပ္ၾကီး (True Picture) ဆီကို ေဗဒင္ေမးျပီးမွ မသြားႏုိင္တာ၊ ထိန္းထားျခင္း (control) နဲ႔လည္း သြားလို႔မွမရတာ။ သိပၸံပဲ ရွိတာကိုး။

ဘဝမွာ ျပဌာန္းျပီးသား ရည္မွန္းခ်က္ရယ္လို႔ မရွိပါဘူး။ ဘဝရဲ႕ ျပဌာန္းခ်က္ (purpose) ကို သဘာဝရဲ႕ ေရြးခ်ယ္မႈ (selection) နဲ႔ အစားထိုးျပီးျပီပဲ။ ဇီဝေဗဒပညာရွင္ေတြက အသက္နဲ႔ သက္ရွိသတၱဝါေတြ ဘယ္လိုျဖစ္တည္လာသလဲ ေကာင္းေကာင္းေတြ႕ထားတာပဲ။ တခ်ိန္က ျဖစ္ေပၚခဲ့တဲ့ အေျခအေနေပၚမူတည္ျပီး မ်ဳိးကြဲေတြကို ေရြးတယ္၊ တခ်ဳိ႕ကိုပယ္တယ္။ အက်ဳိးဆက္ေတြကေန အပင္၊ အေကာင္မ်ဳိးစိတ္ေတြရဲ႕ မူလအစ (Origin of Species) ျဖစ္ေပၚလာတယ္။ လူ႕အျပဳအမူဟာလည္း “ထိုနည္းလည္းေကာင္း” ျဖစ္တာပဲ။

လူဟာ “ဘာျဖစ္လာမွာမို႔” ဆိုျပီး ျပဳလုပ္ၾကတာ မဟုတ္ဘူး။ “ဘာေတြ ျဖစ္ခဲ့လို႔” ဆုိျပီး ျပဳလုပ္ၾကတာ။ ဒီဇိုင္းအယူအဆ (ဘဘာဝမွာ ဘုရားသခင္ရဲ႕ ဒီဇုိင္း သို႔မဟုတ္ အစီအမံရွိျပီးသားဟူေသာ အယူအဆ) (Concept of Design) က ေခတ္ေနာက္ဆြဲတာပဲ။ က်ဳပ္တို႔က ၾကိဳတင္အစီအမံလုပ္ႏိုင္တယ္ဆိုရင္လည္း သတၱဝါေတြရဲ႕သမိုင္းမွာ အလြန္ေနာက္က်ျပီးမွ လုပ္ႏုိင္မွာပါ။ လူေတြမွာ (Verbal behavior) ေပၚလာတဲ့အခါက်မွ ဒါက သမုိင္းမွာ အလြန္ေနာက္က်တဲ့ ျဖစ္စဥ္ပါပဲ။

ေမး ။    ။ လူတစ္ေယာက္ေရာက္ႏိုင္တဲ့ အျမင့္ဆံုးစံဟာ ဘာပါလဲ။ ဒီစံကို ေပါက္ေရာက္ေအာင္ျမင္ဖို႔ ဘယ္လိုအခက္အခဲေတြ ရွိပါသလဲ။
ေျဖ ။    ။ စံ (Ideals) ဆိုတာေတြက တျခားျပႆနာတစ္ခုပါပဲ။ လူေတြက အထိေရာက္ဆံုး အေပ်ာ္ရႊင္ဆံုးအရာဆီ သြားၾကတယ္။ အေပါင္းဘက္ အားျဖည့္ေပးျခင္း (positive reinforcement) က ဒီအေပၚ အေျခခံတာပဲ။ ဒီထက္ပိုလြန္တာလည္း ရွိတယ္။ က်ဳပ္စာအုပ္ (Beyond Freedom and Dignity) ထဲမွာ ေရးထားတယ္။

လြတ္လပ္ေနတယ္၊ အဖိုးတန္ေနျပီ အဲသလိုခံစားမႈေတြကိုလြန္တဲ့ ခံစားမႈက ကမာၻၾကီးအသက္ရွင္တည္တံ့ေရး၊ ယခုတေလာ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရးသမားေတြ ေဂဟသမားေတြ ပူပင္ေနတဲ့ ကိစၥေပါ့။ ပုဂၢလိကေပ်ာ္ရႊင္မႈ၊ ပုဂၢလိက ေအာင္ျမင္မႈနဲ႔ ဒီကိစၥက ျပဒါးတစ္လမ္း သံတစ္လမ္း။

စံေတြအေၾကာင္း က်ဳပ္မေျပာခ်င္ဘူး။ ေယဘုယ်အေနနဲ႔ ေျပာရရင္ က်ဳပ္တို႔ဟာ ကြပ္ညွပ္ထိန္းခ်ဳပ္မႈေတြက လြတ္ေအာင္ရုန္းျပီး အားျဖည့္ေပးတဲ့အရာေတြဆီ သြားတာပဲ။ ဒီလိုသြားရင္းနဲ႔ပဲ က်ဳပ္တို႔ အနာဂတ္နဲ႔ က်ဳပ္တို႔ကမာၻၾကီးအတြက္ အႏၱရာယ္ေတြကို ျမင္လာတယ္။ အနာဂတ္ဟာ အေရးၾကီးတယ္လို႔ လူေတြသိျမင္ေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္ရမလဲ။ ဒါေပတဲ့ “အနာဂတ္” ဟာ က်ဳပ္တို႔အေပၚ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈ ဘာမွမရွိႏိုင္ဘူး။ အဲ . . အနာဂတ္ကိုေတာ့ က်ဳပ္တို႔က အဆံုးအျဖတ္ေပးႏုိင္တယ္။ ဆင္ျခင္ႏုိင္တယ္။ သိပၸံအခ်က္အလက္ေတြ စသည္ျဖင့္ . . ။

ေပ်ာ္ရႊင္မႈကို ဆီးတားမဲ့ အဟန္႔အတားေတြကို စာရင္းခ်ႏိုင္သလား။ လူကို ဒုကၡေပးတဲ့အရာေတြ ဥပမာ - မိဘက၊ ဘာသာတရားက၊ အစိုးရက၊ ရံုးက၊ အျပစ္ေပး ဒဏ္ေပးတာေတြကလြတ္ေအာင္ လုပ္ေနရရင္၊ ေရွာင္ကြင္းေနရရင္ “က်ဳပ္တို႔ေပ်ာ္တယ္” လို႔ မေျပာၾကဘူး။ က်ဳပ္တို႔ကို ခြန္အားတိုးေစ ေတာင့္တင္းျမဲျမံေစတာကို လုပ္ေနရရင္ေတာ့ “က်ဳပ္တို႔ေပ်ာ္တယ္” လို႔ လူေတြက ဆိုၾကတယ္။ “အဟန္႔အတား” ဆိုတာထက္ “က်ဳပ္တို႔ အလုပ္လုပ္ေနရေသာ အေျခအေနမ်ား” လို႔ က်ဳပ္ျပင္ဆင္ျခင္တယ္။

ေမး ။    ။ ေသျခင္းကို ခင္ဗ်ားဘယ္လို ျမင္သလဲ။
ေျဖ ။    ။ ေသရင္ျပီးျပီ။ ဒါပဲ။ က်ဳပ္ျဖင့္ ေသရမွာကို ေသမေလာက္ မေၾကာက္ပါ။ က်ဳပ္ ၈၃ ႏွစ္ရွိျပီ (အင္တာဗ်ဴးေမးေသာ ႏွစ္မွာ ၁၉၉၅ ခုႏွစ္) အလုပ္အမ်ားၾကီးလုပ္ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ၾကီးလည္း ေနခဲ့ျပီ။ ေသမွာကို မေက်နပ္ဘူး ေျပာလို႔မသင့္၊ ေက်းဇူးကန္းရာ ေရာက္မယ္။ မေက်နပ္စရာမရွိတဲ့ က်ဳပ္ဟာ အင္မတန္ ကံေကာင္းပါတယ္။

က်ဳပ္ေသေတာ့မယ္ဆိုရင္ ေအာ္လီဗာ ဝင္းဒယ္ဟုမ္း လုပ္သလို လုပ္မယ္စိတ္ကူးတယ္။ ေအာ္လီဗာေသခါနီး စကားေတာင္ ေကာင္းေကာင္းမေျပာႏိုင္တဲ့ အခ်ိန္မွာ သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္လာေတာ့ ေအာ္လီဗာက သူ႕လက္ေျမွာက္ျပတယ္။ ျပီးေတာ့ သြားတာပဲ။ က်ဳပ္လည္းပဲ . . . ။ (စကင္းနားက လက္မကို ႏွာေခါင္းနားထိေျမွာက္ျပီး လက္ခါျပတယ္။)

ေမး ။    ။ ဘဝရဲ႕ အၾကီးမားဆံုး ျပႆနာသံုးခုကို ေျပာျပပါဦး ခင္ဗ်ာ။
ေျဖ ။    ။ ခင္ဗ်ားက စစ္စစ္ေပါက္ေပါက္ ေမးတာကိုး။ က်ဳပ္ေတြးတာက အဲသလို မဟုတ္ဘူး။ က်ဳပ္ နာမည္မတပ္ႏုိင္တဲ့ ျပႆနာေတြ အမ်ားၾကီးရွိတယ္။ “က်ဳပ္တို႔ ကမာၻၾကီးကိုကယ္ဖို႔ ဘာေၾကာင့္မလုပ္ၾကတာလဲ” ဆိုတဲ့ စာတမ္းတစ္ေစာင္ ေရးဖူးတယ္။ အနာဂတ္ ခန္႔မွန္းခ်က္ေတြက က်ဳပ္တို႔အေပၚ ၾသဇာမသက္ေရာက္ေအာင္ ဟန္႔တားထားတဲ့ မ်က္ေမွာက္ျပႆနာေတြ၊ အေျခအေနေတြကို ေရးထားတာပါ။ ဥပမာ - အစိုးရေတြဆိုပါစို႔။ တရုတ္ျပည္လို အာဏာရွင္အစိုးရေတြကလြဲလို႔ ေမြးႏႈန္းကို မကန္႔သတ္ႏိုင္ဘူး။

ေမး ။    ။ ဘဝမွာ ခင္ဗ်ားကို သင္ေပးမယ့္ ကိစၥေတြ၊ အေၾကာင္းျခင္းရာေတြ က်န္ေနေသးတယ္လို႔ ခင္ဗ်ား ခံစားရပါသလား။
ေျဖ ။    ။ ဒီကိစၥမွာလည္း ဘာေတြေတာ့ ရွိပါေသးတယ္လို႔ သတ္သတ္မွတ္မွတ္မေျပာခ်င္ဘူး။ ဘဝဆုိတာက အျမဲတေစ က်ဳပ္တို႔အျပဳအမူေတြကို အသင့္ျပင္ေနေအာင္ တြန္းေနတာမို႔ပါ။ က်ဳပ္အလုပ္က ခုထိလည္း မျပီးေသးဘူး။ မနက္ခင္း က်ဳပ္ စားပြဲမွာ ထုိင္ရင္း . . ဒီမနက္ခင္းကိုေပါ့။ အသစ္အစံုတစ္ရာကို ေတြ႕တာပဲ။ ဒီမနက္ . . က်ဳပ္လုပ္ေနတဲ့ အေၾကာင္းအရာကို က်ဳပ္အျမင္သစ္ တစ္မ်ဳိးနဲ႔ က်ဳပ္ျမင္တယ္။

ေမး ။    ။ အျပဳအမူကို ပံုသြင္းလို႔ရတယ္လို႔ ယံုၾကည္ေနတုန္းပဲလား ဆရာၾကီး ခင္ဗ်ား။
ေျဖ ။    ။ ပံုသြင္းတယ္ (Conditioned) ဆိုတဲ့ စကားလံုးကို မွားယြင္းျပီး သံုးစြဲၾကတာပါ။ က်ဳပ္အေနနဲ႔ ပက္ဝ္ေလာ့ဗ္ရဲ႕ ပံုသြင္းျခင္း (Pavlovian conditioning) ကို တစ္ၾကိမ္တစ္ခါေတာင္မွ မေျပာဖူးပါဘူး။ က်ဳပ္တို႔က အက်ဳိးဆက္ေတြအေၾကာင္း (Consequence) ပဲ ေျပာတာပါ။ “ယင္းအေၾကာင္းတို႔ေၾကာင့္၊ သို႔ျဖစ္ေသာေၾကာင့္” အဲဒါေတြပဲ ေျပာတာပါ။

(၁) က်ဳပ္တို႔ရဲ႕ ကိုယ္ခႏၶာနဲ႔ သဘာဝေရြးခ်ယ္မႈကို သက္ေရာက္ေနတဲ့ အက်ဳိးဆက္ေတြ ရွိတယ္။
(၂) အရန္သင့္ စုေဆာင္းထားတဲ့ က်ဳပ္တို႔ရဲ႕ အျပဳအမူေတြ (repertiores) အေပၚမွာ သက္ေရာက္ေနတဲ့ အက်ဳိးဆက္ေတြ ရွိတယ္။
(၃) ဓေလ့ထံုးေတြရယ္လုိ႔ ျဖစ္လာေစတဲ့ အားျဖည့္ေပးေနမႈေတြ (reinforcement) ရွိတယ္။

အၾကမ္းအားျဖင့္ အထက္ကေဖာ္ျပခဲ့တဲ့အတုိင္း အက်ဳိးဆက္ ၃ မ်ဳိးရွိပါတယ္။

က်ဳပ္တို႔က မ်ဳိးစိတ္တစ္ခုရဲ႕ အဖြဲ႕ဝင္ေတြအေနနဲ႔ စျဖစ္လာတယ္။ က်ဳပ္တို႔ အျပဳအမူေတြက တူၾကတယ္။ ဥပမာ - အေမ့ႏုိ႔စို႔တဲ့ အျပဳအမူမ်ဳိး ဆိုပါစို႔။ ဒါက ဗီဇကပါလာတဲ့ အျပဳအမူ။

က်ဳပ္တို႔က သတၱဝါတစ္ခုကိုေမြးဖြားေပးႏိုင္တဲ့ သတၱဝါ။ လုိတဲ့အခါ အရန္သင့္ျဖစ္ေနေအာင္ အျပဳအမူေတြ (repertiores) ေတြကို ရယူႏုိင္တဲ့သတၱဝါ။ လူတစ္ေယာက္မွာ ဂုဏ္အဂၤါလကၡဏာ အမ်ဳိးအမ်ဳိး (different selves) ရွိတယ္။ မိသားစုနဲ႔က်ေတာ့ ဂုဏ္လကၡဏာ (self) တစ္မ်ဳိး၊ သူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႔က်ရင္ ေနာက္တစ္မ်ဳိး (different self)။ အကယ္၍ သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္ကို အိမ္ကုိ ဖိတ္ေခၚတယ္ဆိုရင္ သူဟာ ဘယ္ဂုဏ္အဂၤါရွိတဲ့သူ ျဖစ္သင့္သလဲ။ အေျဖရတတ္တဲ့ ဟာေတြေပါ့ဗ်ာ။

လူေတြဟာ ဗီဇအရပါလာတဲ့ဂုဏ္သတၱိကို အေကာင္းဆံုး ေပါက္ေျမာက္ေစဖို႔ အခြင့္အေရး ဆတူရွိပါတယ္။ ဗီဇအားျဖင့္ လူေတြဟာ အတူတူခ်ည္းပဲလို႔ေတာ့ က်ဳပ္ မထင္ဘူး။ လူေတြဟာ မတူတဲ့ေလာကေတြ၊ အေျခအေနေတြထဲက ေမြးလာၾကတယ္။ ဒီေလာကေတြက လူကို အဓိကအားျဖင့္ ျပဌာန္းေတာ့တာပါပဲ။ လူဟာ သီးျခားလြတ္ကင္းျပီး ျဖစ္လာတာ မဟုတ္ဘူး။

1 comment:

ေတဇာ (လေရာင္လမ္း) said...

စကင္းနား၊ သူ႔အင္တာဗ်ဴးဖတ္ၿပီး သူ႔စာအုပ္ေတြကို ဖတ္ဖို႔ ေတးထားလိုက္တယ္။ လူရဲ႕ရင္းျမစ္နဲ႔ပတ္သက္ရင္ ဒါ၀င္၀ါဒကိုသာ (သူ႔စကားအတိုင္းဆိုရင္) “ယူမွတ္” ထားတာ က်ဳိးေၾကာင္းအဆီေလ်ာ္ဆံုး ျဖစ္လိမ့္မယ္။ ဘယ္လိုဆိုတာေတြကို ေလ့လာၿပီးတဲ့ေနာက္ “ဘာေၾကာင့္” ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းကို ေမးခြင့္မရွိေတာ့ေလာက္ေအာင္ ျဖစ္သြားေတာ့မယ္။ ဒီအင္တာဗ်ဴးမွာ ဘာသာျပန္သူနာမည္ ပါလာတာ မေတြ႕ရဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔ဆို သူညႊန္းထားတဲ့ အင္တာဗ်ဴးေမးခ်ိန္ ၁၉၉၅ ခုႏွစ္မွာ စကင္းနားဟာ ေသဆံုးၿပီး ျဖစ္လို႔ပဲ။ ၀ီကီအရ သူဟာ (၁၉၀၄-၁၉၉၀) အသက္ ၈၆ မွာ ေက်ေက်နပ္နပ္ႀကီး ထြက္ခြာသြားတယ္။ ဒါမ်ဳိးေတြ ႐ိုက္တင္ေပးတာ ေက်းဇူးတင္ဖို႔ေကာင္းတယ္။ ေမာင္အာကာေက်ာ္ အျမဲ မေနႏိုင္မထိုင္ျဖစ္ေနရင္ အေတာ္ဟန္က်မယ္လို႔ ေတြးမိတယ္။ း)