ဇီႏိုသည္ 489 BC ခန္႔တြင္ ေမြးဖြားခဲ့ျပီး အီလာဂိုဏ္းတြင္ အေရးပါအရာေရာက္သူ တစ္ဦးျဖစ္သည္။ ဧကန္အားျဖင့္ ဇီႏိုသည္ အီလာေက်ာင္းတြင္ မည္သည့္အေတြးအေခၚသစ္ တစ္ရပ္ကိုမွ တီထြင္ခဲ့သူမဟုတ္ေပ။ သူ၏ ထင္ရွားေသာ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မွာ ပါမင္းနိဒီးစ္၏ အဆိုမ်ားကို ေထာက္ခံေသာ ဆင္ေျခမ်ားသာ ထုတ္ေဖာ္ေပးခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ပါမင္းနိဒီးစ္၏ အဆိုအရ အာရံုငါးပါးျဖင့္သိႏုိင္ေသာ ေလာကသည္ အစစ္အမွန္ မဟုတ္။ ထုိေလာကတြင္ အမ်ားအျပားရွိျခင္း (plurality) ႏွင့္ ေျပာင္းလဲျခင္း (change) တို႔ရွိ၏။ အရွိတရား (Being) ဆိုသည္မွာ တစ္ခုတည္းသာရွိျပီး တည္ျမဲ၏။ မေျပာင္းလဲႏုိင္။ မေရြ႕လ်ားႏုိင္။ ေျပာင္းလဲျခင္းႏွင့္ အမ်ားအျပားရွိျခင္းတုိ႔သည္ အတုအေယာင္မ်ားသာျဖစ္သည္။ (အေသးစိတ္ကုိ ဤေနရာ တြင္ ဖတ္ရႈႏုိင္ပါသည္။)
ဇီႏုိ၏ ဆင္ေျခမ်ားသည္ ပါမင္းနိဒီးစ္၏ သေဘာတရားမ်ားကို ေထာက္ခံရန္အတြက္ အဓိကေပးထားသည္။ အမ်ားအျပားရွိျခင္းႏွင့္ ေျပာင္းလဲျခင္းတို႔အား အမွန္တကယ္ရွိသည္ဟု ယူဆခဲ့ပါလွ်င္ ထိုယူဆခ်က္မွ ရရွိလာေသာ အဆိုႏွစ္ခုသည္ တစ္ခုကိုတစ္ခု ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္ေနေၾကာင္း (contradict propositions)၊ ဆန္႔က်င္ဘက္ အဆိုႏွစ္ခုမွ ရရွိလာေသာ ယူဆခ်က္သည္ မွားယြင္းေၾကာင္း၊ ထို႔ေၾကာင့္ အမ်ားအျပားရွိျခင္းႏွင့္ ေျပာင္းလဲျခင္းတို႔သည္ အစစ္အမွန္မ်ား မဟုတ္ၾကေၾကာင္း သက္ေသျပခဲ့သည္။
အမ်ားအျပားရွိျခင္းအတြက္ ဇီႏို၏ဆင္ေျခမ်ား
(1) အကယ္၍ အရွိတရားအမ်ားအျပား (the many) ရွိခဲ့ပါလွ်င္ ၎တို႔သည္ အရြယ္အစားအားျဖင့္ အလြန္ေသးငယ္လိမ့္မည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ ၎သည္ အေျခခံယူနစ္ (units) မ်ားျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းထားျခင္းျဖစ္သည္။ အေျခခံယူနစ္မ်ားအား ထပ္မံခြဲစိတ္၍မရ။ ထပ္မံခြဲစိတ္၍မရေသာေၾကာင့္ အေျခခံယူနစ္ဟုေခၚဆိုျခင္း ျဖစ္သည္။ ထပ္မံခြဲစိတ္၍မရေသာေၾကာင့္ ၎တို႔အား တိုင္းတာ၍မရႏုိင္။ အတိုင္းအတာမရွိ။ တိုင္းတာ၍ရေသာ အရာမွန္သမွ်အား ထပ္မံခြဲစိတ္၍ ရႏုိင္သည္။ အရာတစ္ခု၏ ပါဝင္ေသာ ပစၥည္းမ်ား အတုိင္းအတာမရွိလွ်င္ ထုိအရာသည္လည္း အတုိင္းအတာမရွိႏုိင္။ ထို႔ေၾကာင့္ ၎သည္ အရြယ္အားျဖင့္ အလြန္ေသးငယ္သည္။
အကယ္၍ အရွိတရားအမ်ားအျပား ရွိခဲ့ပါလွ်င္ ၎သည္ အရြယ္အားျဖင့္ အလြန္ၾကီးမားလိမ့္မည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ အမ်ားကိန္းသည္ အတုိင္းအတာရွိျပီး ထပ္မံခြဲစိတ္လို႔ရ၍ျဖစ္သည္။ ထိုအစိတ္အပိုင္းမ်ားသည္လည္း အတုိင္းအတာရွိ၍ ထပ္မံခြဲစိတ္လို႔ရဦးမည္ျဖစ္သည္။ မည္မွ်ပင္ ခြဲေစကာမူ ၎သည္အတုိင္းအတာရွိေနေသး၍ ထပ္မံခြဲစိတ္လို႔ ရဦးမည္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အရွိတရားအမ်ားအျပားသည္ ခြဲစိတ္၍ရျပီး မေရမတြက္ႏုိင္ေအာင္ရွိသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ၎တြင္ အတုိင္းအတာရွိေသာ (ခြဲစိတ္၍ရေသးေသာ) အစုဝင္ေပါင္း အနႏၱရွိလိမ့္မည္။ အေသးငယ္ဆံုး အစုဝင္၏ အတိုင္းအတာကိုပင္ အစုဝင္အေရအတြက္ အနႏၱႏွင့္ ေျမွာက္လွ်င္ တစ္ခုလံုး၏ အတုိင္းအတာသည္ အနႏၱ ရ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ၎သည္ အရြယ္အားျဖင့္ အလြန္ၾကီးမားသည္။
(2) အကယ္၍ အရွိတရား အမ်ားအျပားရွိခဲ့ပါလွ်င္ ၎သည္ အေရအတြက္အားျဖင့္ အကန္႔အသတ္ရွိသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ ရွိျခင္းသည္ တိုးျခင္းေလွ်ာ့ျခင္းမရွိဘဲ ရွိသေလာက္သာ ရွိမည္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ တိက်ေသာ အေရအတြက္ျဖင့္ ကန္႔သတ္ရွိသည္။
အကယ္၍ အရွိတရား အမ်ားအျပားရွိခဲ့ပါလွ်င္ ၎သည္ အေရအတြက္အားျဖင့္ အကန္႔အသတ္မဲ့သည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ၎သည္ မေရမတြက္ႏုိင္ေအာင္ ထပ္မံခြဲစိတ္၍ရျပီး မေရမတြက္ႏုိင္ေသာ အစုဝင္ေပါင္းမ်ားစြာ ပါဝင္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ အရွိတရားတြင္ အမ်ားအျပားရွိသည္ဟူေသာ ယူဆခ်က္မွ ရရွိလာေသာ အဆိုႏွစ္ခုသည္ တစ္ခုကိုတစ္ခု ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္ေနၾကသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အရွိတရားသည္ အမ်ားအျပားမရွိႏုိင္။
ေရြ႕လ်ားျခင္းအတြက္ ဇီႏို၏ ဆင္ေျခမ်ား
(1) အရာဝတၱဳတစ္ခု (body) သည္ ခရီးတစ္ခုကိုသြားရန္ ထုိခရီး၏ တစ္ဝက္ကို အရင္သြားရသည္။ ထုိနည္းတူစြာပင္ သူသြားရန္က်န္သည့္ ခရီးတစ္ဝက္ကိုသြားရန္ ထိုခရီးတစ္ဝက္၏ တစ္ဝက္အား သြားရသည္။ ထိုသို႔ျဖင့္ သြားပါလွ်င္ ထုိအရာသည္ ခရီးအဆံုးကို ဘယ္ေတာ့မွမေရာက္ႏုိင္။ သူသြားရန္ ခရီးတစ္ခုကေတာ့ အျမဲတမ္းက်န္မည္သာ ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အရာဝတၱဳတစ္ခုသည္ တစ္ေနရာမွ ေနာက္တစ္ေနရာသို႔ ဘယ္ေတာ့မွမေရာက္ႏုိင္။
(2) အာခိလိစ္ (Achilles - ဂရိသူရဲေကာင္း) ႏွင့္ လိပ္တစ္ေကာင္ အေျပးျပိဳင္သည္။ အကယ္၍သာ အာခိလိစ္သည္ လိပ္အား အေက်ာေပး၍ တာထြက္သည္ ဆိုပါလွ်င္ သူသည္ ဘယ္ေသာအခါမွ လိပ္ကို မမီႏုိင္။ ပထမဦးစြာ သူသည္ လိပ္စတင္တာထြက္ေသာ ေနရာသို႔ေရာက္ေအာင္ ေျပးရမည္။ သူေရာက္သည့္အခ်ိန္တြင္ လိပ္သည္ အကြာအေဝးတစ္ခုကို ေျပးျပီးသားျဖစ္လိမ့္မည္။ တစ္ဖန္ လိပ္ေရာက္ေနေသာ ေနရာသို႔ အာခိလိစ္ ေရာက္လွ်င္ လိပ္သည္ ေနာက္ထပ္အကြာအေဝးတစ္ခုသို႔ ေရာက္ေနလိမ့္မည္။ ဤသို႔ျဖင့္ အာခိလိစ္ႏွင့္ လိပ္အၾကားတြင္ ခရီးအကြာအေဝးတစ္ခု အျမဲရွိမည္သာ ျဖစ္သည္။ အာခိလိစ္သည္ လိပ္ကို ဘယ္ေတာ့မွမမီႏုိင္။
(3) ေလးကိုင္းတစ္ခုမွ ျမားတစ္စင္း ပစ္လႊတ္လိုက္သည္။ အရာဝတၱဳတစ္ခုသည္ တစ္ခ်ိန္တည္းတြင္ ႏွစ္ေနရာ မရွိႏုိင္။ မည္သည့္ အခ်ိန္အခိုက္အတန္႔တြင္မဆို ျမားသည္ ေနရာတစ္ခုကို ယူထားသည္။ ေနရာတစ္ခုစီတြင္ ရပ္ေနျခင္းျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျမားပ်ံသန္းသြားရာ တစ္ေလွ်ာက္လံုးတြင္ ျမားသည္ ရပ္ေနသည္။ ေရြ႕လ်ားျခင္းသည္ မျဖစ္ႏုိင္။
ဇီႏုိ တင္ျပခဲ့ေသာ အဆိုမ်ားႏွင့္ ဆင္ေျခမ်ားသည္ ပါမင္းနိဒီးစ္၏ အေတြးအေခၚအား ေထာက္ခံေသာ အဆိုမ်ား၊ ဆင္ေျခမ်ားျဖစ္သည္။ အရွိတရားအမ်ားအျပားရွိျခင္းႏွင့္ ေရြ႕လ်ားျခင္းတို႔သည္ တကယ္မရွိႏုိင္ ဟူသည့္ ပါမင္းနိဒီးစ္၏ ဧကန္အရွိတရားကို ေထာက္ပံ့ေပးခဲ့သည္။
3 comments:
ဇီႏိုရဲ႕ ဆင္ေျခေတြဟာ ၀ိေရာဓိေဖာ္ေဆာင္ျခင္း (Contradiction-making)ဆင္ေျခ (သို႔) ယုတၱိေတြ ျဖစ္တဲ့အေၾကာင္း ေျပာၾကတာေတြ ရွိတယ္လို႔ ဘာထရန္ရပ္ဆဲက ညႊန္းတယ္။ ဒီေနရာမွာ ဇီႏိုတစ္ဦးတည္းရဲ႕ ဆင္ေျခေတြကို ဆိုလိုတာ မဟုတ္ဘူး။ အဓိကအားျဖင့္ေတာ့ ေဆာ့ခရိတၱိမတိုင္မီေခတ္ ဆိုဖွီဆရာေတြရဲ႕ ျငင္းခံုမႈေတြ (Arguments) ေတြနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အရည္အေသြးကို ေဖာ္ညႊန္းတာပါ။
အလြယ္ဆံုးေျပာရရင္ လူတစ္ေယာက္ကို ေခြးျဖစ္သြားေအာင္ ယုတၱိေဗဒဆင္ေျခေတြနဲ႔ ျငင္းဆိုလို႔ရတယ္။ ဒါနဲ႔ပတ္သက္လို႔ အေသးစိတ္ေတြ “ပရိုတာဂိုးရပ္စ္” (Protagoras)အေၾကာင္းမွာ ပါမယ္။ မၾကာခင္ အၿပီးသတ္ႏိုင္လိမ့္မယ္ ထင္တယ္။
ေနာက္တစ္ခ်က္ Pluralism ကို ျမန္မာစကားလံုး ရွာမေတြ႕တဲ့ ျပႆနာမွာ ကၽြန္ေတာ္က ရုတ္တရက္ “ဒြိ၀ါဒ” လို႔ ေျပာခဲ့မိတယ္။ ေသေသခ်ာခ်ာ ျပန္စဥ္းစားၾကည့္ေတာ့ ဦးဆန္းလြင္အလို (ရွင္းျပခ်က္)အရ ဘုရား၊ သို႔မဟုတ္ နတ္ဘုရား အမ်ားအျပားကို ယံုၾကည္ကိုးကြယ္တဲ့ ၀ါဒလို႔ ဆိုခဲ့တာ သတိရမိတယ္။ ဒီလုိဆိုရတာက ဟိႏၵိဴဘာသာမွာ ဘုရားတစ္ပါးတည္းကို ယံုျခင္း၊ အမ်ားအျပားကိုယံုျခင္း စသည္ျဖင့္ ကြဲျပားျခင္းရွိလို႔ပါတဲ့။ စိတ္၀င္စားရင္ သူ႔ရဲ႕ “ရတနာသံုးပါးကို ယုံၾကည္ဆည္းကပ္လာသူ တစ္ေယာက္အေၾကာင္း” စာအုပ္ အစပိုင္းသာသာေလာက္မွာ ရွာေဖြဖတ္႐ႈၾကည့္ပါ။ အြန္လိုင္းမွာ ရွိပါတယ္။ (ကိုယ္ရည္ေသြးတီးလံုးမ်ားႏွင့္ ပ်င္းရိၿငီးေငြ႕ဖြယ္ေကာင္းျခင္းတို႔ကို နည္းနည္းသည္းခံရပါမယ္ :þ)
ဒီထက္အေျခခံက်တဲ့ Pluralism ရဲ႕ အနက္ကေတာ့ “ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အတူယွဥ္တြဲေနထိုင္ျခင္း” သေဘာပဲ။ Cosmopolitan ရဲ႕အနက္နဲ႔ ခပ္ဆင္ဆင္တူတယ္။ သင့္သလို သံုးစြဲရမွာပါပဲ။
ဒီလိုရွည္ရွည္ေ၀းေ၀း ေျပာေနရတာက ပညာရပ္ဆိုင္ရာ ေ၀ါဟာရေတြရဲ႕ ခိုင္မာတဲ့ ျမန္မာစကားလံုးကို အက်အနသံုးႏိုင္တာ ရွားပါးေနလို႔ပဲ။ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ အဂၤလိပ္ျမန္မာ အဘိဓာန္ေတြ မရွိ၊ လက္လွမ္းမမီ ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ ဘာသာရပ္ဆိုင္ရာေတြကို ျမန္မာျပန္ဖို႔ ႀကိဳးစားရာမွာ အခ်ိန္နဲ႔ အားထုတ္မႈ အလြန္ေပးရပါတယ္။ စကားလံုးတစ္ခုကို ျခံဳငံုနားလည္ေအာင္ ႀကိဳးစားၿပီး သင့္ေလ်ာ္တဲ့ ျမန္မာအသံုးအႏႈန္းတစ္ခုကို ၾကံဆ သံုးစြဲရပါတယ္။ ဒါဟာ လူတတ္ႀကီးလုပ္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ ျမန္မာမႈျပဳၿပီးသား အသံုးအခ်ဳိ႕ ရွိေသာ္လည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔လူငယ္ေတြအေနနဲ႔ အလြန္ “ေထာင့္” တဲ့အတြက္ မသံုးခ်င္ပါဘူး။ (ဥပမာ- အႏုပတိေလာမ႐ုပ္၀ါဒ)ဒါေပမဲ့ တစ္ခ်ဳိ႕ေနရာေတြမွာေတာ့ ဆရာသမားေတြရဲ႕ အသံုးအႏႈန္းအတိုင္း ေရာခ်တာက ပိုသင့္ေနျပန္ပါတယ္။ ဆိုလိုတာက “ၾကဳတ္က်တ္လိ” လို႔ ေျပာခ်င္တာပါပဲ။
ျခံဳၿပီးေျပာရရင္ အခုလို အားထုတ္ထားကို ေလးစားမိပါတယ္။ ဆက္လက္ျပန္ဆိုေရးသားပါဦးလို႔ အားေပးပါတယ္။ အခ်ိန္ျဖဳန္းတဲ့အေနနဲ႔ ျဖစ္ျဖစ္ေပါ့။
ေလာကမွာလည္း အလကားရတာဆိုလို႔ ဒီအခ်ိန္ပဲ ရွိတာမဟုတ္လား၊ ခင္ဗ်ားသိပါတယ္ေလ... :þ
အမွားျပင္ဆင္ခ်က္ [*]
အႏုပဋိေလာမ႐ုပ္၀ါဒ
အဟမ္း.....
း)
Post a Comment