Friday, July 12, 2013

PHAEDO / ပေလတို၏ ဖိဒလ ဇာတ္ထုပ္ (၁)

ပေလတိုရဲ႕ ဖီဒိုကို ဒုတိယအၾကိမ္ေျမာက္ ဖတ္ျဖစ္တယ္။ ပထမတစ္ေခါက္နဲ႔ တစ္ႏွစ္တိတိ ျခားတယ္။ ကၽြန္ေတာ့္အထင္ ပေလတိုရဲ႕ စာမ်ဳိးဟာ ႏွစ္တိုင္းႏွစ္တုိင္း ျပန္ဖတ္ၾကည္သင့္တဲ့ စာအုပ္မ်ဳိးေတြလို႔ ထင္တယ္။ ပထမတစ္ေခါက္နဲ႔ ဒုတိယတစ္ေခါက္ နားလည္ပံုခ်င္းသာကြာတာမဟုတ္ပဲ အသိသစ္ေတြပါ ပိုျပီးရတာ ေတြ႕ရတယ္။ ဖီလိုဆိုဖီမွာ တျခားဘာသာရပ္ေတြလို စာအမ်ားၾကီး ဖတ္စရာမလိုဘဲ တစ္အုပ္ထဲကို အၾကိမ္ၾကိမ္ဖတ္ျပီး ထပ္ကာထပ္ကာစဥ္းစားလို႔ရတာ ေပ်ာ္စရာတစ္ခုလို႔ထင္တယ္။ အခု ဖီဒိုကို ဒုတိယအၾကိမ္ ဖတ္ျပီး ကိုယ္နားလည္မိသေလာက္ ျပန္ေရးၾကည့္ထားတယ္။ အခုလိုေရးတာဟာ မဖတ္ရေသးတဲ့သူေတြကို ဒီဟာဒီလိုရွိတယ္ကြ ဆိုျပီး ဆရာလုပ္ခ်င္တာမဟုတ္ဘဲ ဖတ္ျပီးသားသူေတြနဲ႔ နားလည္ပံုခ်င္း ဖလွယ္ခ်င္တာ ျဖစ္တာေၾကာင့္ ဖီဒို မဖတ္ရေသးတဲ့သူေတြ အရင္ ဖတ္ၾကည့္ၾကပါလို႔ တိုက္တြန္းခ်င္ပါတယ္။


ဖီဒုိကို 360 ဘီစီေလာက္မွာ ေရးတယ္လို႔ ယူဆရတယ္။ ပေလတို ဒီစာေတြေရးတဲ့အခ်ိန္မွာ ဆိုခေရးတီးက ေသျပီးသြားျပီ။ ဇာတ္လမ္းက ေအသင္သား ေမာင္ဖီဒို Phlius ျမိဳ႕ေရာက္ေနတုန္း သူ႕ကို ဆိုခေရးတီး ေသသြားတဲ့အေၾကာင္း ဝိုင္းေမးၾကလို႔ ဖီဒုိက ေနာက္ေၾကာင္းျပန္တာပဲ။ ဆိုခေရးတီး မေသခင္ ေနာက္ဆံုးအခ်ိန္မွာ သူလည္းရွိေနတယ္။ ေျပာရရင္ ဒီ ဇာတ္ထုပ္က ဆိုခေရးတီးရဲ႕ ေနာက္ဆံုးစကားေတြပဲ။ ဒီေတာ့လည္း ေျပာၾကတဲ့ အေၾကာင္းအရာက ေသျခင္းတရားနဲ႔ဆိုင္တဲ့ အေၾကာင္းေတြပဲ။ ေသရေတာ့မယ္ ဆိုတာေတာင္ သူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႔ ေသျခင္းတရားအေၾကာင္း ေဆြးေႏြးေနႏုိင္တဲ့ ဆိုခေရးတီးဆိုတာ စံျပေတြးေခၚရွင္တစ္ေယာက္ ျဖစ္တယ္ဆိုတာ ေတြ႕ရလိမ့္မယ္။ ဆိုခေရးတီးရဲ႕ စိတ္ဓာတ္နဲ႔ ပညာအေပၚထားတဲ့ သေဘာထားကို Apology မွာ ပုိျပီးေတြ႕ရတယ္။ ထားေတာ့။ ဖီဒို အေၾကာင္းပဲ ေျပာရေအာင္။


ဇာတ္လမ္းအစမွာ Phlius က Echecrates (အီခ်ီခေရးတီး လို႔ေခၚမလား) ဆုိတဲ့လူက ဆိုခေရးတီး မေသခင္ ဘာေတြေျပာခဲ့သလဲဆိုတာ ဖီဒိုကို ေမးတယ္။ ဒီေတာ့ ဖီဒိုလည္း ေနာက္ေၾကာင္းျပန္တယ္။ ေခါင္းစဥ္ကသာ ဖီဒိုဆိုေပမယ့္ တကယ့္စကားဝုိင္းမွာ အဓိက ေျပာတဲ့လူေတြက ဆိုခေရးတီးရယ္၊ Simmas ရယ္၊ Apollodorus ရယ္၊ Cebes ရယ္ပဲ။ ဇာတ္လမ္းကို အေသးစိတ္မေျပာေတာ့ဘဲ ဒီထဲမွာပါတဲ့ ဆိုခေရးတီးရဲ႕ Argument ေတြကိုပဲ ေျပာသြားပါမယ္။

သူတို႔ ပထမဆံုး ေျပာတဲ့ဟာက လူဟာ၊ အထူးသျဖင့္ ဖီလိုေဆာ္ဖာတစ္ေယာက္ဟာ ေသရမွာကို မေၾကာက္သင့္ဘူး ဆိုတာပဲ။ အေၾကာင္းက သူတို႔ ဆိုခေရးတီးကို ေတြ႕တဲ့အခ်ိန္မွာ ေသမိန္႔က က်ျပီးသြားျပီ။ ဒီေန႔ အဆိပ္ေသာက္ရေတာ့မယ္လို႔ ေၾကညာထားျပီးသြားျပီ။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ ဆိုခေရးတီးကို ေတြ႕ေတာ့ ဆရာသမားက အခန္းထဲမွာ ထုိင္ျပီးေတာ့ ျပံဳးျပံဳးရႊင္ရႊင္ပဲ သူတို႔ကို ႏႈတ္ဆက္တယ္။ နာရီပိုင္းအတြင္းမွာ ေသရေတာ့မယ့္ လူတစ္ေယာက္လို႔ မထင္ရဘဲ ခရီးသြားခါနီး သူငယ္ခ်င္းေတြကို ႏႈတ္ဆက္ေနသလိုပဲ။ အဲဒါ သူ႕ကို ဝုိင္းေမးၾကတယ္။ ခင္ဗ်ားၾကီး ေသရမွာ မေၾကာက္ဘူးလားေပါ့။ အဲဒီမွာ သူ႕ရဲ႕ ပထမ argument ကို ေတြ႕ရတယ္။

လူမွာ body နဲ႔ soul ႐ုပ္နဲ႔နာမ္ဆိုျပီး ႏွစ္ခုရွိတယ္။ (ဒါဟာ သူတို႔ေခတ္က ျငင္းလို႔မရတဲ့ အမွန္တရားပဲ။ ဒါေပမယ့္ ဆိုခေရးတီးက ဒါဘုရားေဟာပဲကြဆိုျပီး လက္လြတ္စပယ္မလုပ္ဘူး။ ယုတၱိနည္းက် သက္ေသျပတာကို ေနာက္ပုိင္းမွာ ေတြ႕ရလိမ့္မယ္။) ေသတယ္ဆိုတာဟာ ႐ုပ္နဲ႔နာမ္နဲ႔ အိုးစားကြဲတာပဲ။ ႐ုပ္ဝတၳဳအာ႐ံုခံစားတဲ့အပိုင္းဟာ body ရဲ႕ အလုပ္ျဖစ္ျပီး စဥ္းစားေတြးေခၚတဲ့ အပိုင္းဟာ soul ရဲ႕ အလုပ္ျဖစ္တယ္။ ဖီလိုေဆာ္ဖာေတြဟာ ေတြးေခၚတဲ့ အလုပ္ကို လုပ္ၾကတယ္။ အဲလို ေတြးေခၚတဲ့အခါမွာ ႐ုပ္ပိုင္းဆုိင္ရာ အာ႐ံုေတြက ေတြးေခၚတာကို အေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္ေစတယ္။ (တရားထုိင္ဖူးတဲ့သူေတြ သိလိမ့္မယ္) ဒီေတာ့ကာ ဖီလိုေဆာ္ဖာဆိုတဲ့ လူေတြဟာ ဒီခႏၶာကို စြန္႔ႏုိင္သမွ် စြန္႔ရမယ္။ ဒီေတာ့ ေသျခင္းတရားဆိုတာ ဖီလိုေဆာ္ဖာေတြအတြက္ ဝမ္းသာစရာ သတင္းေကာင္းလို႔ေတာင္ ေျပာရမယ္လို႔ ဆိုတယ္။ ဒါက တစ္ခ်က္။

ေနာက္တစ္ခုက ခင္ဗ်ား abstract idea ေတြ ရွိတယ္လို႔ လက္ခံသလားလို႔ ေျပာတယ္။ ဥပမာေျပာရရင္ ေက်ာက္ခဲသံုးလံုးကို ေကာက္ၾကည့္လိုက္ျပီး ႏွစ္လံုးခၽြတ္စြတ္တူတယ္ တစ္လံုးက မတူဘူး။ အဲဒီ တူညီတယ္ မတူညီဘူးဆိုတဲ့ သေဘာတရားေတြဟာ ေက်ာက္ခဲေတြ မွမဟုတ္ အျခားအရာေတြ အားလံုးမွာလဲ ရွိေနတယ္။ အဲသလိုပဲ ခင္ဗ်ား ျမင္းေတြကို ျမင္းတာနဲ႔ ၾကည့္လိုက္ရင္ တစ္ေကာင္နဲ႔တစ္ေကာင္ ဘယ္လိုမွ ခၽြတ္စြတ္မတူၾကဘူး။ ဒါေပမယ့္ ျမင္းဆိုတဲ့ ေယဘူယ်သ႑ာန္ ကေတာ့ ျမင္းတိုင္းမွာ ရွိေနတယ္။ အဲဒီ ေယဘုယ်သေဘာတရားေတြ၊ abstract idea ေတြဟာ မ်က္စိနဲ႔ အေကာင္အထည္ ျမင္ရတဲ့ဟာေတြ မဟုတ္ဘူး။ စိတ္နဲ႔ ေတြးၾကည့္မွ ရမယ့္ဟာေတြပဲ။ ႐ုပ္ပိုင္းအရ အမ်ဳိးမ်ဳိးကြဲျပားေနျပီး စိတ္ထဲမွာသာ ရွင္းရွင္းလင္းလင္းနဲ႔ ျမင္ႏုိင္တဲ့ဟာေတြပဲ။ (ေဒးကားရဲ႕ cogeto ergo sum လိုမ်ဳိး)။ ေျပာခ်င္တာက ႐ုပ္ၾကီးသာမရွိေတာ့ေပမယ့္လည္း က်န္ေနႏုိင္တဲ့အရာေတြပဲ။ ဒီေတာ့ ဖီလိုေဆာ္ဖာဆိုတဲ့သူေတြက အဲဒီ ေယဘုယ်သေဘာတရားေတြကိုသာ ရွာေနတဲ့လူေတြ၊ တနည္းအားျဖင့္ ဒီခႏၶာကိုယ္႐ုပ္ပိုင္းဆုိင္ရာေတြကို စြန္႔ခြာခ်င္ေနတဲ့သူေတြ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ေသရမွာကို ဝမ္းသာေနရမယ္လို႔ ဆိုတယ္။ "while in company with the body the soul cannot have pure knowledge" လို႔ေျပာတယ္။ မေသမခ်င္း နိဗၺာန္မေရာက္ႏုိင္ဘူးလို႔ သေဘာေပါက္တယ္။

အဲဒီမွာ Cebes က အထြန္႔တက္တယ္။ ကုိယ္ေလးစားရတဲ့သူတစ္ေယာက္၊ ကိုယ့္အေပါင္းအသင္းတစ္ေယာက္နဲ႔ ေသခါနီးအခ်ိန္မွာေတာင္ ျငင္းခံုေနၾကတဲ့ ဒီလူေတြရဲ႕ စိတ္ဓာတ္ကို ေလးစားဖို႔ေကာင္းတယ္။ ပညာကို လုိခ်င္တဲ့ ပညာကို ျမတ္ႏိုးတဲ့လူဆိုတာ အဲဒါမ်ဳိးပဲ။ ဆရာစိတ္ခ်မ္းသာေအာင္ ဟုတ္ကဲ့ ဟုတ္ကဲ့နဲ႔ လုပ္ျပီး သံေယာင္လိုက္တတ္တဲ့ သူမ်ဳိးေတြ မဟုတ္ဘူး။ အဲ.. Cebes ေျပာတာက ဆိုခေရးတီး၊ ခင္ဗ်ားေျပာတာကေတာ့ ဟုတ္ပါျပီ။ ဒါေပတဲ့ ေသျပီးရင္ ခင္ဗ်ားေျပာတဲ့အတုိင္း soul ၾကီးက ထြက္သြားျပီး absolute idea ေတြၾကားမွာ ေပ်ာ္ေမြ႕မေနဘဲ ခႏၶာကိုယ္ၾကီးနဲ႔အတူ ဖုတ္ခနဲ ၾကြသြားရင္ ဘယ့္ႏွယ့္လုပ္မတုန္းတဲ့။ နိဗၺာန္ေရာက္သြားတာ မဟုတ္ဘဲ ေယာကၡမကို ပိုက္ဆံေခ်းလိုက္သလို ေပ်ာက္ျခင္းမလွ ေပ်ာက္သြားရင္ ဘယ့္ႏွယ့္လုပ္မတုန္းတဲ့။ အဲဒါကို ဆိုခေရးတီးက ျပန္ေျပာတဲ့အခါ သူ႕ရဲ႕ ေနာက္ဘဝ ရွိမရွိဆိုတဲ့ argument ကို ဒုတိယအပိုင္းမွာ ဆက္ေတြ႕ရမယ္။

(ဆက္ရန္)

No comments: